“Que pasaría se a sociedade tivese que respondernos ás mulleres cando somos maltratadas, violadas, humilladas...? Se chegamos a un punto en que asumimos que a xustiza que se nos está impartindo non é xusta?”. A partir destas preguntas xorde a nova novela de Antía Yáñez, O clan das barbies, unha obra que dende hoxe está á venda nas librarías. “Pareceume moi interesante explorar a escalada das situacións ata o límite que terían que experimentar dúas mulleres e un home trans (criado pola súa nai como unha nena) para romper con esa socialización que nos di que hai que ser amorosas, amables, coidadosas e serviciais. E tamén hai vinganza, porque me encantan as historias de vinganza”, conta Antía Yáñez.
Esta nova novela para adultos de Antía Yáñez é unha distopía que acontece nun futuro próximo onde os corpos das mulleres, das persoas migrantes e das persoas trans non saen ben parados. De feito, no libro hai documentos reais, que existen no século XXI, “pero que hai anos pensariamos que eran ciencia ficción, porque a ciencia ficción xa está aquí”.
Nun tempo en que a baixa natalidade é unha preocupación global, dúas mulleres e un home coinciden na sala de espera da Clínica Eva. Non se coñecen, pero ese encontro fortuíto será o inicio dunha amizade xurdida da desesperación e da carraxe. Alma naceu no Norte porque seus pais, recrutados desde o continente africano, remataron traballando nunha das milleiros de granxas abandonadas que había. Carla fixo o posible por salvar unha nai que xamais coñeceu e un pai que marchou demasiado cedo. An tivo que loitar desde ben pequeno contra as expectativas que o resto da xente deitaba sobre el. Estas tres vidas, e todas as que con elas arrastran, entretécense ata que as costuras non dan máis de si, rebentando de forma violenta e dando paso ao que realmente agochaban debaixo: vinganza. Antía Yáñez proponnos, a través da historia deste clan de subalternas, un antídoto cheo de furia e sororidade co que facer fronte á precariedade e á discriminación.
A obra encádrase na etiqueta coñecida como femenine rage, unha tendencia que aposta por personaxes femininos que amosan a súa ira. Sobre esta cuestión, Antía Yáñez sinala como referentes películas de vinganza (“que me encantan”), como Revenge, I split on your grave, Promising Young Woman... “Este tipo de historias xa teñen etiqueta propia, pero non sei se me gusta ou non, porque non existe un universo masculin rage, aínda que a moitos o feito de que o seu equipo perda un partido xa lles fai perder os nervios, rite ti das hormonas menstruais. A rabia masculina é vinganza, simplemente. Son Liam Neeson ou Denzel Washington repartindo hostias. O noso é rabia feminina e rosa”, apunta a autora.
Sobre o motivo polo que a violencia non é un recurso que empreguen as mulleres, Antía Yáñez sinala que de nena nunca tivo “a Barbie que dá puñazos e patadas, a Barbie con lentes de sol e un chaleco antibalas, nin a Barbie cunha metralleta”.
A autora
Antía Yáñez (Burela, 1991) é enxeñeira. Nos seus comezos como narradora gañou os premios de relato curto Xaime Illa Couto, o Certame Literario de Cambre ou o Certame Narracións Breves Manuel Murguía. Para o público infantil e xuvenil publicou O misterio de Portomarín (2026), que ten continuación en O misterio do torque de Burela (2019); a novela distópica Be Water (2019) e Plan de rescate (Xerais, 2020), Premio Agustín Fernández Paz pola Igualdade. En narrativa para adultos publicou a novela Senlleiras (2018, Premio Illa Nova) e participou no libro de relatos Entre Donas (2020). O clan das barbies (Xerais, 2024) é a súa segunda novela na colección Narrativa despois de Non penses nun elefante rosa (Xerais, 2022).
share